optimmed

Przyjaciele:

Nieśmiałość

Nieśmiałość możemy rozumieć na dwa sposoby:

• Może być krótkotrwałym doświadczeniem, które znane jest większości ludzi. Są to stany przejściowe, często związane z istotnymi dla nas wydarzeniami jak np. zmiana szkoły, miejsca pracy, okres dojrzewania itp. Często w tym wypadku mówimy o onieśmieleniu.
• Jako względnie stała cecha osobowości. W tym wypadku muszą wystąpić 3 elementy: identyfikacja siebie jako osoby nieśmiałej, trwała tendencja do zahamowania zachowań pożądanych społecznie oraz odczucie napięcia i dyskomfortu w sytuacjach społecznych. Ta forma może występować przez całe życie, ale równie często występuje tylko w konkretnych sytuacjach.

Warto pamiętać i rozróżniać nieśmiałość od introwersji czy lęku społecznego. Różnica między introwersją a nieśmiałością tkwi w motywacji. Osoby nieśmiałe mają najczęściej problem z nawiązywaniem relacji społecznych (chcą nawiązywać ale nie potrafią), natomiast introwertycy nie mają takich potrzeb (wolą spędzać czas samotnie). W lęku społecznym mamy do czynienia z lękiem przed oceną, przed sytuacjami społecznymi, jest to obawa jak możemy być postrzegani przez innych. To ważne rozróżnienia, gdyż w przypadku introwersji, zmiana zachowania będzie cię dużo kosztować i co ważniejsze, wcale ze zmiany nie będziesz z tego powodu szczęśliwszy. Natomiast lęk społeczny może być często zwykłą tremą.

O nieśmiałości chorobliwej, mówimy zazwyczaj gdy:
• uniemożliwia ci realizację ważnych życiowych zadań,
• łączy się z negatywną samooceną
• wywołuje silne, negatywne uczucia, emocje
• nie potrafisz dostrzec nic pozytywnego, w tym, że jesteś nieśmiały.
By dobrze przygotować się do zmian i pokonać swoją nieśmiałość, należy przede wszystkim poznać ją, zrozumieć jej zasady. Warto w tym celu głębiej się jej przyjrzeć, zaobserwować kiedy się pojawia, a w jakich sytuacjach nie występuje, jakie są plusy i minusy bycia nieśmiałym, czy jest to cecha czy dyspozycja (jak wyżej) czy wreszcie mamy do czynienia z nieśmiałością prywatną czy publiczną. W przypadku nieśmiałości prywatnej to tylko ty postrzegasz siebie jako osobę nieśmiałą, inni ludzie tak cię nie widzą. W nieśmiałości publicznej inni nie zaprzeczają, gdy mówisz, że jesteś nieśmiały.

Zanim podejmiesz leczenie u specjalisty, warto także zrobić sobie bilans zysków i strat, odpowiedzieć sobie na pytanie, co zyskujesz a co tracisz, będąc osobą nieśmiałą. Czasami jest tak, że nie uświadamiamy sobie tego, ale dzięki nieśmiałości czerpiemy jakieś podświadome zyski. Przykładem takich zachowań mogą być sytuacje, w których jesteś ulgowo traktowany, właśnie ze względu na swoją nieśmiałość (w szkole, w pracy). Dostrzeżenie tych korzyści, jest niezbędne, by skutecznie zmienić nastawienie.

Przed przystąpieniem do wprowadzania zmian w swoim życiu, dobrze jest też zastanowić się nad trudnościami, które mogą się pojawiać. Dzięki temu można łatwiej się na nie przygotować i skuteczniej je pokonać.

Wprowadzanie zmian najlepiej zacząć od najprostszych spraw, gdyż przeprowadzenie ich z powodzeniem, zwiększa poczucie sprawstwa i staje się samonapędzającym się mechanizmem podtrzymującym zmianę w pozytywnym kierunku.

Jeśli nieśmiałość jest twoją cechą osobowości, warto byś podjął leczenie. Nieśmiałość można pokonać, choć wymaga to nieco cierpliwości. Dobrym i zalecanym sposobem na walkę z nieśmiałością jest kontakt ze specjalistą. Najlepiej, gdy będzie to psycholog specjalizujący się nurcie terapii poznawczo – behawioralnej (CBT). Dzięki odpowiednim ćwiczeniom i treningowi umiejętności społecznych (w tym także ćwiczeń w domu), większość osób skutecznie radzi sobie z tym problemem.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami.

Opracowanie: dr n. med. Paweł Zielazny

Literatura:
Staniek M. Nieśmiałość. 2013. Wydawnictwo Samosedno.
Gromnicka D. Jak zbudować poczucie własnej wartości? 2013. Wydawnictwo Samosedno.
Zimbardo P. Nieśmiałość. 2017. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Finansuje misato Gdańsk

stat4u

test

Witamy Informacje
dla Pacjentów
Rejestracja Zespół leczący Kontakt Przetargi
i oferty pracy
Dowiedz się więcej! Polecane publikacje Materiały do
autodiagnozy
Konsultacje on-line Gdański Model
Deinstytucjonalizacji