Jesteśmy placówką przyjmującą bezpłatnie pacjentów ubezpieczonych w ramach umowy zawartej z  Narodowym Funduszem Zdrowia. 

CZP OPTIMMED udziela świadczeń zdrowotnych w ramach pięciu poradni. oraz oddziału dziennego zaburzeń nerwicowych.

Zajmujemy się diagnostyką, leczeniem, terapią, edukacją i rehabilitacją zgłaszających się do nas pacjentów w kryzysach psychicznych .

W naszej pracy wykorzystywane są sprawdzone standardy farmakoterapii oraz psychoterapia i psychoedukacja. Nasza placówka współpracuje z innymi ośrodkami leczenia psychiatrycznego, ośrodkami terapeutycznymi, jednostkami pomocy społecznej, ośrodkami interwencji kryzysowej, psychoedukacji i poradnictwa. 

 

OBOWIĄZEK INFORMACYJNY – OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH 

Zgodnie z Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, dalej również jako „RODO” (art. 6 ust. 1 lit. c), art. 6 ust. 1 lit. e) oraz art. 9 ust. 2 lit h) i c) RODO), informujemy, że:

  1. Administratorem danych jest Centrum Zdrowia Psychicznego Optimmed Skrzypkowska-Brancewicz Spółka Komandytowa, ul. Jaskółcza 7/15, 80-767 Gdańsk, mail: optimmed@optimmed.pl
  2. Inspektor ochrony danych. We wszystkich sprawach dotyczących ochrony danych osobowych, macie Państwo prawo kontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych na adres mailowy: optimmed@optimmed.pl
  3. Odbiorcy danych. Dane osobowe są udostępniane płatnikom świadczeń medycznych, podwykonawcom usług medycznych na podstawie umów o powierzenia danych, osobom fizycznym upoważnionym pisemnie przez pacjent, w związku z realizacją praw pacjenta, oraz innym podmiotom i organom na pisemne uzasadnione wezwanie wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów prawa.
  4. Prawa osób. Macie Państwo prawo do: ochrony swoich danych osobowych, wglądu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania w odniesieniu do danych przetwarzanych w związku z realizacją zadania w interesie publicznym. Wykonywanie niniejszych praw nie może naruszać obowiązku nałożonego na podmiot leczniczy na podstawie przepisu art. 24 i 29 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. W przypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO, można skorzystać z prawa do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, e-mail: kancelaria@uodo.gov.pl).
    W stosunku do przetwarzania danych osobowych, na które wyrażono zgodę, macie Państwo prawo do wycofania zgody. Wycofanie się ze zgody można złożyć w formie wniosku drogą pisemną lub drogą mailową na adres administratora.
  5. Informacja o wymogu podania danych. Podanie przez Państwa danych w celu uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej zobowiązany jest do podania danych, których zakres wynika z Ustawy z dnia 6 listopada 2008 o roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz Rozporządzenia MZ z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych.
    Jeżeli Pani/Pan odmówi podania danych wymaganych przez przepisy prawa, podmiot może odmówić udzielania świadczenia, w tym udzielania świadczenia finansowanego przez NFZ, odmówić rezerwacji wizyty albo odmówić wydania orzeczenia medycznego.
    Podanie innych danych osobowych jest dobrowolne. Brak podania danych osobowych dobrowolnych, lub podanie ich błędnie ( np. nr telefonu, adresu e-mail) uniemożliwi Państwu skorzystania z możliwości przekazania informacji takich jak np. przesłanie w wiadomości kodu recepty, skierowania, daty porady i uniemożliwi kontakt przy pomocy tych danych a także zmian terminów rejestracji i zmian w organizacji świadczeń placówki medycznej.
  6. Obowiązek informacyjny wobec pacjentów.
    Cel przetwarzania. Administrator przetwarza dane osobowe pacjentów w celu:
    a) prowadzenia profilaktyki zdrowotnej: informowanie pacjenta o możliwości udzielenia świadczenia, przekazywanie materiałów edukacyjnych.
    b) diagnozy i leczenia: przetwarzanie związane procesem udzielania świadczeń zdrowotnych (diagnostycznych i leczniczych), w tym prowadzenie dokumentacji medycznej.
    c) zapewnienia opieki zdrowotnej oraz zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej: rejestracja Pacjenta, zapewnienie ciągłości opieki zdrowotnej, w tym m.in. przypomnienie o terminie realizacji świadczenia zdrowotnego, potwierdzenie wizyty, odwołanie wizyty, poinformowanie o zmianach organizacyjnych, które mają wpływ na udzielenie oczekiwanego świadczenia, odbieranie i archiwizacja oświadczeń woli w zakresie upoważnienia innych osób do dostępu do dokumentacji medycznej oraz udzielenia tym osobom informacji o stanie zdrowia, zarządzanie podmiotem wykonującym działalność leczniczą, wykonywanie innych czynności pomocniczych przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
    d) zapewnienia zabezpieczenia społecznego oraz zarządzania systemami i usługami zabezpieczenia społecznego, w tym orzecznictwa lekarskiego.
    e) zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony mienia Administratora i pacjentów korzystających z usług medycznych oraz zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić Administratora na szkodę.
  7. Okres przechowywania danych. Dane osobowe zawarte w dokumentacji medycznej będą przechowywane zgodnie z art. 29 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w tym przepisie. Po upływie okresów wskazanych w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych niszczy dokumentację medyczną w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła. Dokumentacja medyczna przeznaczona do zniszczenia może być wydana pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez pacjenta.
  8. Przetwarzanie Państwa danych, nie wiąże się z automatycznym podejmowaniem decyzji, w tym z profilowaniem. Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

I. Zasady ogólne

  1. Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w Centrum Zdrowia Psychicznego Optimmed zostały wprowadzone na podstawie Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich(t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304, 1606).
  2. Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
    1. krzywdzeniu małoletniego – należy przez to rozumieć każde zamierzone i niezamierzone działanie lub zaniechanie działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój.
    2. przemocy wobec dziecka – należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste dziecka, w szczególności narażające je na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające jego godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na jego zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy.
    3. małoletnim – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 roku życia;
    4. kierownictwie – należy przez to rozumieć kierownika podmiotu leczniczego, jego zastępców, oraz wszelkie osoby mające uprawnienia decyzyjne w podmiocie leczniczym, niezależnie od nazwy ich funkcji;
    5. personelu – należy przez to rozumieć wszystkie osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi, które biorą udział w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim lub mogą mieć kontakt z małoletnim bądź uczestniczą w procedurze zatrudniania, niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej udzielania świadczeń zdrowotnych lub wykonywania obowiązków służbowych;
    6. standardach – należy przez to rozumień niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich;
    7. Ustawie – dotyczy Ustawy z dnia 13 maja 2016 r.o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304, 1606)
    8. zatrudnieniu – należy przez to rozumieć nawiązanie współpracy z jakąkolwiek osobą na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej (w tym kontraktowej).
  3. Obowiązek przestrzegania standardów ma każda osoba z personelu oraz kierownictwo.
  4. Za wdrożenie, monitorowanie przestrzegania, ocenę realizacji standardów oraz inne zadania określone w standardach odpowiedzialny jest kierownik podmiotu leczniczego.
  5. Zarówno personel i kierownictwo w celu przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich podejmuje działania określone standardami w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez osoby dorosłe lub przez innych małoletnich.
  6. Zatrudnianie personelu.

    Przed zatrudnieniem osoby, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu, należy:

    1. uzyskać informację, czy dana osoba, jest zamieszczona w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze,
    2. uzyskać aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego,
    3. w przypadku osób posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto uzyskać informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.

       

      Osoba, starająca się o zatrudnienie składa przed zatrudnieniem oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. Jeżeli prawo państwa, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.

      W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa powyżej nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w ust. 1składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie zgodnie z art. 21.pkt 7 Ustawy.

      Zatrudnione mogą być wyłącznie te osoby, które nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle seksualnym i które dostarczyły aktualne zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzające, że nie były skazane za przestępstwa, których mowa powyżej.

  7. Każdy członek personelu ma obowiązek zapoznania się ze standardami co zostaje potwierdzone złożeniem podpisu na liście osób które zapoznały się ze Standardami.
  8. Kierownik podmiotu leczniczego co najmniej raz w roku w styczniu zleca:
    • przegląd Rejestru Sprawców Przestępstw na tle seksualnym, ustalając czy członek personelu, który podlega weryfikacji w rejestrze nie został wpisany do tego rejestru;
    • weryfikację nowych oświadczeń od członka personelu, który zobowiązany jest do jego złożenia do 5 stycznia każdego roku o tym, że nie został on wpisany do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w Standardzie pkt 6 ppkt. 2) oraz że nie toczy się wobec niego postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące tych przestępstw.

Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 1 do Standardu.

W przypadku powzięcia informacji o:

  1. wszczęciu lub prowadzeniu wobec członka personelu postępowania karnego o przestępstwa określone w Standardzie pkt. 6 ppkt. 2), kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie odsuwa takiego członka od wszelkich form kontaktu z małoletnimi;
  2. skazaniu członka personelu za przestępstwo lub przestępstwa określone w Standardzie pkt. 6 ppkt. 2) kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie rozwiązuje z nim umowę będącą podstawą zatrudnienia.

II Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem i zachowania zabronione wobec małoletnich.

  1. Podstawową zasadą kontaktów personelu z małoletnimi jest działanie dla ich dobra.
  2. Kierownictwo oraz personel:
    • traktują małoletnich z szacunkiem i godnością
    • w kontakcie z małoletnimi wykazują cierpliwość i spokój, zrozumienie trudności i potrzeb,
    • dbają o przestrzeganie ich praw i zasad intymności w trakcie udzielanych świadczeń
    • respektują ich prawo do opieki przez opiekunów prawnych oraz faktycznych;
    • zgodnie z zasadami udzielania świadczeń małoletnim i możliwościami tłumaczą zasadny procesu diagnostycznego i leczniczego, dążąc do uzyskania aprobaty na udzielane świadczenia zdrowotne;
    • umożliwiają wyrażania swojego zdania i realizację prawa do bycia wysłuchanym.
  3. Personel przed badaniem i leczeniem małoletniego pacjenta dba o uzyskanie zgodę osoby uprawnionej zgodnie z przepisami prawa.
  4. W przypadku uzasadnionej medycznie konieczności przeprowadzenia badanie małoletniego należy wykonać je w obecności jego przedstawiciela ustawowego opiekuna faktycznego, a gdy to nie jest możliwe, w obecności osoby z personelu. W trakcie badania małoletniego należy zachować szczególny takt i umiar, tłumacząc w miarę możliwości najpierw potrzebę wykonania takich badań i ich planowany przebieg zarówno małoletniemu pacjentowi, jak i obecnemu przy badaniu przedstawicielowi ustawowemu albo opiekunowi faktycznemu. Podczas badania małoletniego pacjenta należy zapewnić mu intymność adekwatną do jego wieku, potrzeb i oczekiwań.
  5. Personel w przypadku powzięcia informacji lub przypuszczenia, że małoletni doznał znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności i taktu w kontaktach z tym małoletnim.
  6. W szczególnych sytuacjach, gdy postępowanie małoletniego w stosunku do personelu przyjmuje formę kontaktu werbalnego, fizycznego o potencjalnie niestosownym bądź nieadekwatnym charakterze, personel podejmuje stanowcze i odpowiednie działania, wyjaśniając z wyczuciem małoletniemu w sposób dla niego zrozumiały konieczność zachowania granic strefy osobistej.
  7. Personelu zwracają szczególną uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
  8. Zachowania zabronione
    • Zabrania się stosowania jakiejkolwiek formy przemocy wobec małoletnich(zarówno przemocy fizycznej, jak i werbalnej), polegającej w szczególności na stosowaniu kontaktu fizycznego o charakterze agresywnym, krytyki lub obraźliwego bądź dyskryminującego zachowania.
    • Zabrania się dotykania małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną.
    • Zabrania się prezentowania małoletnim treści o charakterze erotycznym, pornograficznym bądź przemocowym.
    • Zabrania się wyśmiewania małoletnich, poniżania ich lub etykietowania.
    • Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy lub autorytetu.
    • Personel nie może kontaktować się bezpośrednio z małoletnim z pominięciem jego przedstawiciela ustawowego.
    • Personel nie może nawiązywać kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie, w szczególności poprzez zapraszanie albo przyjmowanie zaproszeń od małoletnich w mediach społecznościowych, komunikatorach lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu.

III Zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

  1. W przypadku zaobserwowania lub powzięcia informacji o:
    • sytuacji przemocy bądź wykorzystania małoletniego bezwzględnie należy podjąć natychmiastową reakcję, zmierzającej do powstrzymania zachowań niedozwolonych i zapewnienia ochrony małoletniemu oraz zgłosić taką sytuację kierownikowi podmiotu leczniczego,
    • zachowaniach rodzących podejrzenie przemocy bądź wykorzystania małoletniego bezwzględnie należy zgłosić taką sytuację kierownikowi podmiotu leczniczego,
    • naruszeniu standardów – bezwzględnie należy zgłosić ich naruszenie kierownikowi podmiotu leczniczego.
  2. Kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie wyjaśnienia sprawy zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, podejmując wszelkie niezbędne działania. Podejmowane przez kierownika podmiotu działania są dokumentowane.
  3. W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, członek ten zostaje natychmiast odsunięty od wszelkich form kontaktu z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy.

IV Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”;

  1. W przypadku zaobserwowania, że przedstawiciel ustawowy małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, stosuje przemoc wobec małoletniego bądź godzi się na jej stosowanie lub w inny sposób krzywdzący małoletniego nie radzi sobie, należy podjąć działania adekwatne do sytuacji.
    • można porozmawiać z przedstawicielem ustawowym małoletniego i poinformować go o możliwościach wsparcia, w szczególności o ośrodkach pomocy społecznej

    • można poinformować o możliwości wsparcia psychologicznego, w szczególności o telefonach zaufania, poradniach oraz specjalistach

    • w przypadku przemocy – można wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”.

      Uruchomienie procedury „Niebieskiej Karty” przez członka personelu musi zostać zgłoszone kierownikowi podmiotu leczniczego z jednoczesnym przekazaniem sporządzonej na tę okoliczność notatki.

  2. Jeżeli z rozmowy z przedstawicielem ustawowym wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie bądź stan psychofizyczny małoletniego lub w inny sposób nie wspiera małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, kierownik podmiotu leczniczego zatwierdza sporządzony wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego. Z wniosku sporządza się notatkę.
  3. W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie małoletniego są zagrożone lub gdy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa na małoletnim, kierownik podmiotu leczniczego sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury. Z zawiadomienia sporządza się notatkę.
  4. Na ogólnie dostępnej tablicy informacyjnej zamieszczone są informacje o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie:
    • ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222 309 900;
    • Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”800 120 002;
    • Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

V Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

  1. Kierownik podmiotu leczniczego nie rzadkiej niż co 2 lata lub po każdej zmianie przepisów dokonuje przeglądu standardów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny zostają udokumentowane.
  2. Członkowie personelu, małoletni lub ich przedstawiciele ustawowi mogą przekazywać swoje uwagi dotyczące standardów do kierownika podmiotu leczniczego.
  3. Kierownik podmiotu leczniczego może sprawdzać znajomość standardów wśród personelu oraz organizować szkolenia z zakresu standardów.

VI Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

  1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich jest kierownik podmiotu leczniczego.
  2. Zostają przygotowane i udostępnione materiały/przeprowadzone szkolenie/ dla personelu, obejmujące zagadnienia:
    • rozpoznawanie symptomów krzywdzenia małoletnich,
    • procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia małoletnich,
    • odpowiedzialność prawna pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji wprzypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletnich,
    • stosowanie procedury „Niebieskiej Karty”.
  3. Pracownicy nowo zatrudnieni w jednostce są zapoznawani ze standardami przed pierwszym dniem pracy.

VII Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;

  1. Opracowane i wprowadzone Standardy są ogólnodostępne i znajdują się:
    • w budynku podmiotu leczniczego na tablicy informacyjnej;
    • w rejestracji
    • na stronie internetowej podmiotu leczniczego.
  2. Każdy małoletni lub przedstawiciel ustawowy małoletniego może otrzymać w rejestracji kopię standardów do wglądu.
  3. W oparciu o standardy opracowano ich wersję skróconą, zawierającą informacje istotne dla małoletnich.

    Wersja skrócona standardów stanowi załącznik nr 2.

VIII Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia

  1. Kierownik podmiotu leczniczego jest odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.

IX Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

  1. Każde ujawnienie, zgłoszenie incydentu lub zdarzenia zagrażającego dobru małoletniego musi zostać udokumentowane w postaci stosownej notatki.
  2. Notatka o której mowa w pkt. 1 zostaje niezwłocznie przekazana kierownikowi podmiotu leczniczego wraz ze zgłoszeniem zaistniałej sytuacji.
  3. Kierownik podmiotu leczniczego przechowuje otrzymane zgłoszenia dokonując raz w roku analizy zgłoszonych zagrożeń.

X Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone

  1. Małoletni pacjenci mają prawo do życia i przebywania w bezpiecznym środowisku, także na terenie jednostki udzielającej świadczeń medycznych.
  2. Personel jednostki chroni małoletnich pacjentów i zapewniają im bezpieczeństwo.
  3. Małoletni pacjent ma obowiązek przestrzegania zasad i norm współżycia społecznego.
  4. Zachowanie i postępowanie małoletnich wobec innych osób nie może naruszać ich poczucia godności/wartości osobistej. Małoletni pacjenci są zobowiązani do respektowania praw i wolności osobistych swoich innych małoletnich przebywających na terenie jednostki, ich prawa do własnego zdania, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.
  5. Jeśli małoletni stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać pomoc zgłaszając to personelowi udzielającemu świadczeń.

XI Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet, zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet, procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie

  1. Podmiot leczniczy nie zapewnia dostępu do sieci Internet.
  2. Działający na terenie jednostki Internet jest zabezpieczony hasłem oraz odpowiednio skonfigurowany, uniemożliwia wchodzenie na strony.

XII Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy

  1. Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego, kierownik podmiotu leczniczego zatwierdza plan jego wsparcia ustalony w toku postępowania leczniczego przez leczących w podmiocie leczniczym w porozumieniu z przedstawicielem ustawowym małoletniego, o ile to nie przedstawiciel ustawowy dopuszcza się krzywdzenia.
  2. Jeżeli to możliwe i potrzebne, po ustaleniu planu wsparcia kierownik podmiotu leczniczego wysłuchuje zdania małoletniego i je uwzględnia.

XIII Zasady ochrony wizerunku małoletniego

  1. Wizerunek małoletniego podlega ochronie w związku z tym nie ma możliwości utrwalania wizerunku małoletniego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo).

Postanowienia końcowe

  1. Standardy względem osób zatrudnionych są regulacjami wewnętrznymi, do ich przestrzegani zobowiązany jest cały personel oraz kierownictwo jednostki.
  2. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

Wersja skrócona standardów

Chcemy, żebyś w naszym Centrum Zdrowia Psychicznego u nas czuł się komfortowo i bezpiecznie.

Jeżeli w naszej jednostce poczułeś się źle i cokolwiek spowodowało że nie czułeś się  bezpiecznie Ci możesz to zgłosić pracownikowi lub napisać maila: rejestracja@optimmed.pl

Na wizytę wchodzisz z mamą lub tatą/ opiekunem. Oni mogą być zawsze przy Tobie.

Lekarzowi/terapeucie możesz powiedzieć wszystko, on jest tu po to, żeby Ci pomóc. Informacje o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz lub wstydzisz może być bardzo ważna. Dzięki tej wiedzy będziemy mogli Ci pomóc jak najlepiej.

Lekarzom, psychologom, pielęgniarkom i wszystkim osobom z naszego Centrum możesz zadawać pytania. Chętnie na nie odpowiedzą.

Pamiętaj nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować.

Cokolwiek się w Twoim życiu dzieje nie jesteś sam.

Całodobowe numery telefonów do osób, którym możesz zaufać:

  • Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”:800 120 002;

  • Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.