
Jesteśmy placówką przyjmującą bezpłatnie pacjentów ubezpieczonych w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia.
CZP OPTIMMED udziela świadczeń zdrowotnych w ramach pięciu poradni. oraz oddziału dziennego zaburzeń nerwicowych.
Zajmujemy się diagnostyką, leczeniem, terapią, edukacją i rehabilitacją zgłaszających się do nas pacjentów w kryzysach psychicznych .
W naszej pracy wykorzystywane są sprawdzone standardy farmakoterapii oraz psychoterapia i psychoedukacja. Nasza placówka współpracuje z innymi ośrodkami leczenia psychiatrycznego, ośrodkami terapeutycznymi, jednostkami pomocy społecznej, ośrodkami interwencji kryzysowej, psychoedukacji i poradnictwa.
OBOWIĄZEK INFORMACYJNY – OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Zgodnie z Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, dalej również jako „RODO” (art. 6 ust. 1 lit. c), art. 6 ust. 1 lit. e) oraz art. 9 ust. 2 lit h) i c) RODO), informujemy, że:
- Administratorem danych jest Centrum Zdrowia Psychicznego Optimmed Skrzypkowska-Brancewicz Spółka Komandytowa, ul. Jaskółcza 7/15, 80-767 Gdańsk, mail: optimmed@optimmed.pl
- Inspektor ochrony danych. We wszystkich sprawach dotyczących ochrony danych osobowych, macie Państwo prawo kontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych na adres mailowy: optimmed@optimmed.pl
- Odbiorcy danych. Dane osobowe są udostępniane płatnikom świadczeń medycznych, podwykonawcom usług medycznych na podstawie umów o powierzenia danych, osobom fizycznym upoważnionym pisemnie przez pacjent, w związku z realizacją praw pacjenta, oraz innym podmiotom i organom na pisemne uzasadnione wezwanie wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów prawa.
- Prawa osób. Macie Państwo prawo do: ochrony swoich danych osobowych, wglądu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania w odniesieniu do danych przetwarzanych w związku z realizacją zadania w interesie publicznym. Wykonywanie niniejszych praw nie może naruszać obowiązku nałożonego na podmiot leczniczy na podstawie przepisu art. 24 i 29 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. W przypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO, można skorzystać z prawa do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, e-mail: kancelaria@uodo.gov.pl).
W stosunku do przetwarzania danych osobowych, na które wyrażono zgodę, macie Państwo prawo do wycofania zgody. Wycofanie się ze zgody można złożyć w formie wniosku drogą pisemną lub drogą mailową na adres administratora. - Informacja o wymogu podania danych. Podanie przez Państwa danych w celu uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej zobowiązany jest do podania danych, których zakres wynika z Ustawy z dnia 6 listopada 2008 o roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz Rozporządzenia MZ z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych.
Jeżeli Pani/Pan odmówi podania danych wymaganych przez przepisy prawa, podmiot może odmówić udzielania świadczenia, w tym udzielania świadczenia finansowanego przez NFZ, odmówić rezerwacji wizyty albo odmówić wydania orzeczenia medycznego.
Podanie innych danych osobowych jest dobrowolne. Brak podania danych osobowych dobrowolnych, lub podanie ich błędnie ( np. nr telefonu, adresu e-mail) uniemożliwi Państwu skorzystania z możliwości przekazania informacji takich jak np. przesłanie w wiadomości kodu recepty, skierowania, daty porady i uniemożliwi kontakt przy pomocy tych danych a także zmian terminów rejestracji i zmian w organizacji świadczeń placówki medycznej. - Obowiązek informacyjny wobec pacjentów.
Cel przetwarzania. Administrator przetwarza dane osobowe pacjentów w celu:
a) prowadzenia profilaktyki zdrowotnej: informowanie pacjenta o możliwości udzielenia świadczenia, przekazywanie materiałów edukacyjnych.
b) diagnozy i leczenia: przetwarzanie związane procesem udzielania świadczeń zdrowotnych (diagnostycznych i leczniczych), w tym prowadzenie dokumentacji medycznej.
c) zapewnienia opieki zdrowotnej oraz zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej: rejestracja Pacjenta, zapewnienie ciągłości opieki zdrowotnej, w tym m.in. przypomnienie o terminie realizacji świadczenia zdrowotnego, potwierdzenie wizyty, odwołanie wizyty, poinformowanie o zmianach organizacyjnych, które mają wpływ na udzielenie oczekiwanego świadczenia, odbieranie i archiwizacja oświadczeń woli w zakresie upoważnienia innych osób do dostępu do dokumentacji medycznej oraz udzielenia tym osobom informacji o stanie zdrowia, zarządzanie podmiotem wykonującym działalność leczniczą, wykonywanie innych czynności pomocniczych przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
d) zapewnienia zabezpieczenia społecznego oraz zarządzania systemami i usługami zabezpieczenia społecznego, w tym orzecznictwa lekarskiego.
e) zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony mienia Administratora i pacjentów korzystających z usług medycznych oraz zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić Administratora na szkodę. - Okres przechowywania danych. Dane osobowe zawarte w dokumentacji medycznej będą przechowywane zgodnie z art. 29 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w tym przepisie. Po upływie okresów wskazanych w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych niszczy dokumentację medyczną w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła. Dokumentacja medyczna przeznaczona do zniszczenia może być wydana pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez pacjenta.
- Przetwarzanie Państwa danych, nie wiąże się z automatycznym podejmowaniem decyzji, w tym z profilowaniem. Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
I. Zasady ogólne
- Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w Centrum Zdrowia Psychicznego Optimmed zostały wprowadzone na podstawie Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich(t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304, 1606).
- Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
- krzywdzeniu małoletniego – należy przez to rozumieć każde zamierzone i niezamierzone działanie lub zaniechanie działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój.
- przemocy wobec dziecka – należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste dziecka, w szczególności narażające je na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające jego godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na jego zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy.
- małoletnim – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 roku życia;
- kierownictwie – należy przez to rozumieć kierownika podmiotu leczniczego, jego zastępców, oraz wszelkie osoby mające uprawnienia decyzyjne w podmiocie leczniczym, niezależnie od nazwy ich funkcji;
- personelu – należy przez to rozumieć wszystkie osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi, które biorą udział w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim lub mogą mieć kontakt z małoletnim bądź uczestniczą w procedurze zatrudniania, niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej udzielania świadczeń zdrowotnych lub wykonywania obowiązków służbowych;
- standardach – należy przez to rozumień niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich;
- Ustawie – dotyczy Ustawy z dnia 13 maja 2016 r.o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304, 1606)
- zatrudnieniu – należy przez to rozumieć nawiązanie współpracy z jakąkolwiek osobą na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej (w tym kontraktowej).
- Obowiązek przestrzegania standardów ma każda osoba z personelu oraz kierownictwo.
- Za wdrożenie, monitorowanie przestrzegania, ocenę realizacji standardów oraz inne zadania określone w standardach odpowiedzialny jest kierownik podmiotu leczniczego.
- Zarówno personel i kierownictwo w celu przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich podejmuje działania określone standardami w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez osoby dorosłe lub przez innych małoletnich.
- Zatrudnianie personelu.
Przed zatrudnieniem osoby, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu, należy:
- uzyskać informację, czy dana osoba, jest zamieszczona w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze,
- uzyskać aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego,
- w przypadku osób posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto uzyskać informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
Osoba, starająca się o zatrudnienie składa przed zatrudnieniem oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. Jeżeli prawo państwa, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa powyżej nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w ust. 1składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie zgodnie z art. 21.pkt 7 Ustawy.
Zatrudnione mogą być wyłącznie te osoby, które nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle seksualnym i które dostarczyły aktualne zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzające, że nie były skazane za przestępstwa, których mowa powyżej.
- Każdy członek personelu ma obowiązek zapoznania się ze standardami co zostaje potwierdzone złożeniem podpisu na liście osób które zapoznały się ze Standardami.
- Kierownik podmiotu leczniczego co najmniej raz w roku w styczniu zleca:
- przegląd Rejestru Sprawców Przestępstw na tle seksualnym, ustalając czy członek personelu, który podlega weryfikacji w rejestrze nie został wpisany do tego rejestru;
- weryfikację nowych oświadczeń od członka personelu, który zobowiązany jest do jego złożenia do 5 stycznia każdego roku o tym, że nie został on wpisany do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w Standardzie pkt 6 ppkt. 2) oraz że nie toczy się wobec niego postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące tych przestępstw.
Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 1 do Standardu.
W przypadku powzięcia informacji o:
- wszczęciu lub prowadzeniu wobec członka personelu postępowania karnego o przestępstwa określone w Standardzie pkt. 6 ppkt. 2), kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie odsuwa takiego członka od wszelkich form kontaktu z małoletnimi;
- skazaniu członka personelu za przestępstwo lub przestępstwa określone w Standardzie pkt. 6 ppkt. 2) kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie rozwiązuje z nim umowę będącą podstawą zatrudnienia.
II Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem i zachowania zabronione wobec małoletnich.
- Podstawową zasadą kontaktów personelu z małoletnimi jest działanie dla ich dobra.
- Kierownictwo oraz personel:
- traktują małoletnich z szacunkiem i godnością
- w kontakcie z małoletnimi wykazują cierpliwość i spokój, zrozumienie trudności i potrzeb,
- dbają o przestrzeganie ich praw i zasad intymności w trakcie udzielanych świadczeń
- respektują ich prawo do opieki przez opiekunów prawnych oraz faktycznych;
- zgodnie z zasadami udzielania świadczeń małoletnim i możliwościami tłumaczą zasadny procesu diagnostycznego i leczniczego, dążąc do uzyskania aprobaty na udzielane świadczenia zdrowotne;
- umożliwiają wyrażania swojego zdania i realizację prawa do bycia wysłuchanym.
- Personel przed badaniem i leczeniem małoletniego pacjenta dba o uzyskanie zgodę osoby uprawnionej zgodnie z przepisami prawa.
- W przypadku uzasadnionej medycznie konieczności przeprowadzenia badanie małoletniego należy wykonać je w obecności jego przedstawiciela ustawowego opiekuna faktycznego, a gdy to nie jest możliwe, w obecności osoby z personelu. W trakcie badania małoletniego należy zachować szczególny takt i umiar, tłumacząc w miarę możliwości najpierw potrzebę wykonania takich badań i ich planowany przebieg zarówno małoletniemu pacjentowi, jak i obecnemu przy badaniu przedstawicielowi ustawowemu albo opiekunowi faktycznemu. Podczas badania małoletniego pacjenta należy zapewnić mu intymność adekwatną do jego wieku, potrzeb i oczekiwań.
- Personel w przypadku powzięcia informacji lub przypuszczenia, że małoletni doznał znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności i taktu w kontaktach z tym małoletnim.
- W szczególnych sytuacjach, gdy postępowanie małoletniego w stosunku do personelu przyjmuje formę kontaktu werbalnego, fizycznego o potencjalnie niestosownym bądź nieadekwatnym charakterze, personel podejmuje stanowcze i odpowiednie działania, wyjaśniając z wyczuciem małoletniemu w sposób dla niego zrozumiały konieczność zachowania granic strefy osobistej.
- Personelu zwracają szczególną uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
- Zachowania zabronione
- Zabrania się stosowania jakiejkolwiek formy przemocy wobec małoletnich(zarówno przemocy fizycznej, jak i werbalnej), polegającej w szczególności na stosowaniu kontaktu fizycznego o charakterze agresywnym, krytyki lub obraźliwego bądź dyskryminującego zachowania.
- Zabrania się dotykania małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną.
- Zabrania się prezentowania małoletnim treści o charakterze erotycznym, pornograficznym bądź przemocowym.
- Zabrania się wyśmiewania małoletnich, poniżania ich lub etykietowania.
- Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy lub autorytetu.
- Personel nie może kontaktować się bezpośrednio z małoletnim z pominięciem jego przedstawiciela ustawowego.
- Personel nie może nawiązywać kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie, w szczególności poprzez zapraszanie albo przyjmowanie zaproszeń od małoletnich w mediach społecznościowych, komunikatorach lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu.
III Zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
- W przypadku zaobserwowania lub powzięcia informacji o:
- sytuacji przemocy bądź wykorzystania małoletniego bezwzględnie należy podjąć natychmiastową reakcję, zmierzającej do powstrzymania zachowań niedozwolonych i zapewnienia ochrony małoletniemu oraz zgłosić taką sytuację kierownikowi podmiotu leczniczego,
- zachowaniach rodzących podejrzenie przemocy bądź wykorzystania małoletniego bezwzględnie należy zgłosić taką sytuację kierownikowi podmiotu leczniczego,
- naruszeniu standardów – bezwzględnie należy zgłosić ich naruszenie kierownikowi podmiotu leczniczego.
- Kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie wyjaśnienia sprawy zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, podejmując wszelkie niezbędne działania. Podejmowane przez kierownika podmiotu działania są dokumentowane.
- W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, członek ten zostaje natychmiast odsunięty od wszelkich form kontaktu z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy.
IV Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”;
- W przypadku zaobserwowania, że przedstawiciel ustawowy małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, stosuje przemoc wobec małoletniego bądź godzi się na jej stosowanie lub w inny sposób krzywdzący małoletniego nie radzi sobie, należy podjąć działania adekwatne do sytuacji.
-
można porozmawiać z przedstawicielem ustawowym małoletniego i poinformować go o możliwościach wsparcia, w szczególności o ośrodkach pomocy społecznej
-
można poinformować o możliwości wsparcia psychologicznego, w szczególności o telefonach zaufania, poradniach oraz specjalistach
-
w przypadku przemocy – można wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”.
Uruchomienie procedury „Niebieskiej Karty” przez członka personelu musi zostać zgłoszone kierownikowi podmiotu leczniczego z jednoczesnym przekazaniem sporządzonej na tę okoliczność notatki.
-
- Jeżeli z rozmowy z przedstawicielem ustawowym wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie bądź stan psychofizyczny małoletniego lub w inny sposób nie wspiera małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, kierownik podmiotu leczniczego zatwierdza sporządzony wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego. Z wniosku sporządza się notatkę.
- W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie małoletniego są zagrożone lub gdy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa na małoletnim, kierownik podmiotu leczniczego sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury. Z zawiadomienia sporządza się notatkę.
- Na ogólnie dostępnej tablicy informacyjnej zamieszczone są informacje o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie:
- ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222 309 900;
- Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”800 120 002;
- Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
V Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
- Kierownik podmiotu leczniczego nie rzadkiej niż co 2 lata lub po każdej zmianie przepisów dokonuje przeglądu standardów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny zostają udokumentowane.
- Członkowie personelu, małoletni lub ich przedstawiciele ustawowi mogą przekazywać swoje uwagi dotyczące standardów do kierownika podmiotu leczniczego.
- Kierownik podmiotu leczniczego może sprawdzać znajomość standardów wśród personelu oraz organizować szkolenia z zakresu standardów.
VI Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich jest kierownik podmiotu leczniczego.
- Zostają przygotowane i udostępnione materiały/przeprowadzone szkolenie/ dla personelu, obejmujące zagadnienia:
- rozpoznawanie symptomów krzywdzenia małoletnich,
- procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia małoletnich,
- odpowiedzialność prawna pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji wprzypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletnich,
- stosowanie procedury „Niebieskiej Karty”.
- Pracownicy nowo zatrudnieni w jednostce są zapoznawani ze standardami przed pierwszym dniem pracy.
VII Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
- Opracowane i wprowadzone Standardy są ogólnodostępne i znajdują się:
- w budynku podmiotu leczniczego na tablicy informacyjnej;
- w rejestracji
- na stronie internetowej podmiotu leczniczego.
- Każdy małoletni lub przedstawiciel ustawowy małoletniego może otrzymać w rejestracji kopię standardów do wglądu.
- W oparciu o standardy opracowano ich wersję skróconą, zawierającą informacje istotne dla małoletnich.
Wersja skrócona standardów stanowi załącznik nr 2.
VIII Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
- Kierownik podmiotu leczniczego jest odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.
IX Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
- Każde ujawnienie, zgłoszenie incydentu lub zdarzenia zagrażającego dobru małoletniego musi zostać udokumentowane w postaci stosownej notatki.
- Notatka o której mowa w pkt. 1 zostaje niezwłocznie przekazana kierownikowi podmiotu leczniczego wraz ze zgłoszeniem zaistniałej sytuacji.
- Kierownik podmiotu leczniczego przechowuje otrzymane zgłoszenia dokonując raz w roku analizy zgłoszonych zagrożeń.
X Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
- Małoletni pacjenci mają prawo do życia i przebywania w bezpiecznym środowisku, także na terenie jednostki udzielającej świadczeń medycznych.
- Personel jednostki chroni małoletnich pacjentów i zapewniają im bezpieczeństwo.
- Małoletni pacjent ma obowiązek przestrzegania zasad i norm współżycia społecznego.
- Zachowanie i postępowanie małoletnich wobec innych osób nie może naruszać ich poczucia godności/wartości osobistej. Małoletni pacjenci są zobowiązani do respektowania praw i wolności osobistych swoich innych małoletnich przebywających na terenie jednostki, ich prawa do własnego zdania, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.
- Jeśli małoletni stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać pomoc zgłaszając to personelowi udzielającemu świadczeń.
XI Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet, zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet, procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie
- Podmiot leczniczy nie zapewnia dostępu do sieci Internet.
- Działający na terenie jednostki Internet jest zabezpieczony hasłem oraz odpowiednio skonfigurowany, uniemożliwia wchodzenie na strony.
XII Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy
- Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego, kierownik podmiotu leczniczego zatwierdza plan jego wsparcia ustalony w toku postępowania leczniczego przez leczących w podmiocie leczniczym w porozumieniu z przedstawicielem ustawowym małoletniego, o ile to nie przedstawiciel ustawowy dopuszcza się krzywdzenia.
- Jeżeli to możliwe i potrzebne, po ustaleniu planu wsparcia kierownik podmiotu leczniczego wysłuchuje zdania małoletniego i je uwzględnia.
XIII Zasady ochrony wizerunku małoletniego
- Wizerunek małoletniego podlega ochronie w związku z tym nie ma możliwości utrwalania wizerunku małoletniego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo).
Postanowienia końcowe
- Standardy względem osób zatrudnionych są regulacjami wewnętrznymi, do ich przestrzegani zobowiązany jest cały personel oraz kierownictwo jednostki.
- Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
Wersja skrócona standardów
Chcemy, żebyś w naszym Centrum Zdrowia Psychicznego u nas czuł się komfortowo i bezpiecznie.
Jeżeli w naszej jednostce poczułeś się źle i cokolwiek spowodowało że nie czułeś się bezpiecznie Ci możesz to zgłosić pracownikowi lub napisać maila: rejestracja@optimmed.pl
Na wizytę wchodzisz z mamą lub tatą/ opiekunem. Oni mogą być zawsze przy Tobie.
Lekarzowi/terapeucie możesz powiedzieć wszystko, on jest tu po to, żeby Ci pomóc. Informacje o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz lub wstydzisz może być bardzo ważna. Dzięki tej wiedzy będziemy mogli Ci pomóc jak najlepiej.
Lekarzom, psychologom, pielęgniarkom i wszystkim osobom z naszego Centrum możesz zadawać pytania. Chętnie na nie odpowiedzą.
Pamiętaj nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować.
Cokolwiek się w Twoim życiu dzieje nie jesteś sam.
Całodobowe numery telefonów do osób, którym możesz zaufać:
-
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”:800 120 002;
- Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.